Michiel de Ruyterbrug op Urk

Beschrijving

De Michiel de Ruyterbrug is een belangrijke schakel in de verkeersroute richting de nieuwe Zeeheldenwijk en de verbinding tussen de Urkerweg en Domineesweg. Daarnaast is de brug een onderdeel van het netwerk van Flevolandse bruggen dat centraal wordt bediend.

Als basis voor het ontwerp lag er een uitgebreide lijst met uitgangspunten en eisen van de gemeente en de provincie zoals afmeting, doorvaarhoogte, type beweegbare brug en de brug moest onderhoudsarm en -vriendelijk worden ontworpen. De te gebruiken materialen moesten minder snel vervuilen en verouderen en onderhoudsgevoelige onderdelen (zoals de E-installaties, camera’s verlichting, bewegingswerk en afsluitbomen) dienden een veilige bereikbaarheid te hebben.

Knipscheer, Knook staal- en Machinebouw en ÆVO hebben hun krachten gebundeld onder de naam 2KA en samen het project Michiel de Ruyterbrug gerealiseerd. ÆVO is de specialist op het gebied van duurzame technologie achter natte kunstwerken en bewegende infrastructuur, zoals bruggen, tunnels en sluizen. We hebben een brede range aan technische competenties in huis om besturingsinstallaties voor verschillende infra-objecten en verkeersmanagementsystemen te installeren en in bedrijf te stellen.

Voor ÆVO zat de grootste uitdaging van dit project in het afstemmen van een lokale brugbediening op de centrale bediening in Lelystad.

Om de besturingsinstallaties voor die Michiel de Ruyterbrug te ontwerpen en realiseren, hebben we een virtuele weergave van het betreffende infrakunstwerk ontwikkeld (Digital Twin). Een digital twin is een digitale weergave van een fysiek object of systeem, zoals een brug of sluis. Het is niet alleen een kopie van het origineel (een tweeling): het maakt heel veel meer inzichtelijk. Het wordt gebruikt voor Building Information Modelling (BIM) en het maakt gebruik van data, machine learning en Internet of Things. Op deze manier zijn we in staat om het ontwerp van de besturingsinstallaties aan de voorzijde inzichtelijk te maken. Niet alleen voor onze technici, maar ook voor onze opdrachtgevers. We kunnen onder andere laten zien hoe verkeersstromen lopen.Hiermee konden we dus via een computer simuleren hoe de brugbedienaar vanuit Lelystad de juiste beelden ze zien kreeg zodat hij de brug van afstand veilig kan bedienen.

Samen met een architectenbureau hebben we de verlichting van de brug ontworpen en afgesteld. De functionele verlichting wordt gerealiseerd middels lichtmasten die gepositioneerd zijn ter plaatse van de brugranden op hert dek aan de binnenzijde van de leuning. De architectonische verlichting zorgt ervoor dat de hameitoren met de balans er ’s nachts echt uitspringen ten opzichte van de donkere omgeving.

1 /